De finale van de prestigieuze ‘SpaceX Hyperloop Pod Competition’ in Californië nadert voor het studententeam van de TU Delft.

Komend weekend proberen de studenten, samen met 28 andere internationale teams, zo hard mogelijk te gaan met hun revolutionaire transportcapsule door een 1,2 kilometer lange testbuis.

De hyperloop, een razendsnelle trein in een vacuümbuis, is een idee van Elon Musk. Dat is de ondernemer achter PayPal, Tesla en SpaceX.

Door de lage luchtdruk, tegen vacuüm aan, hebben de capsules amper wrijving waardoor ze snelheden ver boven de 1000 kilometer per uur kunnen behalen.

Om de ontwikkeling ervan aan te jagen bedacht miljardair Musk deze competitie. Daarmee komt het op hoge snelheid vervoeren van mensen en goederen in een capsule een stap dichterbij.

Tweede plek voor TU Delft

In de finale van de wedstrijd, op een testtraject naast het hoofdkantoor van het ruimtevaartbedrijf in Hawthorne, worden de prestaties en snelheden van de capsules gemeten. Daarnaast worden de prototypes beoordeeld op onder meer veiligheid en efficiëntie.

De studenten van de TU Delft eindigden in januari 2016 op de tweede plaats voor het ontwerp van hun capsule. Toen deden meer dan 120 teams mee. Het Massachusetts Institute of Technology (MIT) ging er toen met de eerste prijs vandoor.

De capsules voor de wedstrijd zijn prototypes op halve schaal. De Delftse variant is ongeveer 4,5 meter lang en 1 meter hoog. In de finale van de competitie, op een testtraject in Californië, worden de prestaties en snelheden van de capsules gemeten.

Permanente magneten

De Delftenaren hebben goede hoop om deze ronde te winnen van de studenten van MIT. Hun capsule is gemaakt van koolstofvezel en weegt slechts 149 kilogram, 100 kilo minder dan die van MIT. Dat moet zich vertalen in betere prestaties.

hyperloop tu delft

Beide teams gebruiken magneten om de capsules te laten zweven door de buis. Maar volgens Delftse studenten is hun prototype veiliger en betrouwbaarder doordat zij gebruik maken van permanente magneten voor het rem- en stabilisatiesysteem.

MIT maakt gebruik van een veel zwaarder hydraulisch systeem voor het activeren van de remmen. Doordat hun capsule helemaal vol is gebouwd met allerlei systemen past er ook maar één testdummy in. Bij ons kunnen er acht halve schaal personen in.

De wedstrijd gaat vrijdag van start. Zondag worden de winnaars bekendgemaakt. "Net als precies een jaar geleden verwacht ik dat de finale een spannende strijd gaat worden met het team van het Amerikaanse Massachusetts Institute of Technology (MIT)", zegt de Delftse teamcaptain Tim Houter.

Meer weten? Bekijk dan de onderstaande presentatie van het Delftse Hyperloop-team.

LEES OOK: Deze elektrische auto met ingebouwde zonnepanelen kost nog geen 16.000 euro, maar dat is exclusief accu